Ett mer personligt inlägg..

Så var det Jul! Vill önska er alla en riktigt God Jul! Jag firar dock inte jul. Utan vi har vår lilla "Jul" på nyår istället, med god mat, julgran och massa paket. Får ofta frågan "är det inte tråkigt att inte fira?"
Hur ska jag tycka att något är tråkigt när jag aldrig gjort det? Och hur ska jag fira Jesu födelse när jag inte är kristen? Vi gör allt ni gör fast på nyår. Så jag får bara vänta en vecka längre, sen får jag alla mina paket (:
Fast lite annorlunda är det ju nu, för jag har hela min släkt nere i Bosnien så vi firar ju inte med de. Och det är verkligen synd för att bättre släkt får man leta efter! Saknar er! Och en till person jag saknar är min mormor <3! Hon gick bort för 15 år sen, när jag var två år gammal. Jag fick ju aldrig lära känna henne så men ändå saknar jag henne. På något sätt har jag alltid haft henne med mig, även fast jag knappt kände henne. Hon fanns där för mig varje dag i två år! Och hon var och är den bästa människan, ja efter allt jag hört om henne. Det enda jag minns av henne var när jag hälsade på henne på sjukhuset. Usch har massa tårar i ögonen nu. Det är nog det enda jag kommer ihåg, det kommer upp minnen då och då som aldrig gjort det förut. Men det är det enda, bästa minnet jag har av henne. Jag ser mig själv springa genom sjukhus korridoren, och in i hennes rum. Hon ligger på sängen min kära mormor med massa märken i ansiktet, massa kryss antagligen pga behandlingarna. Jag sitter på sängen bredvid henne. Hon ber mig öppna lådan till nattduksbordet och jag gör det, och där i ligger det tre såna där runda kex som hon sparat till mig. Hon fick inte träffa mig på jättelänge och hon fick inte lämna sjukhuset, men hon tänkte på mig och ville ha nåt att ge mig. Hon var en så fin människa, varför togs hon ifrån mig så tidigt? Hon var ju bara 58 år. Hon tog hand om mig när mamma & pappa jobbade. Och jag kommer ihåg sista nyåret med henne, det var krig man kunde inte få tag på nåt. Men hon fick ändå tag på något sätt en nalle till mig som var en ryggsäck, och däri hade hon stoppat ner massa paket. Hon klädde ut sig till tomte, ingen förstod var och hur hon fick tag på de grejerna. Hon sydde själv, eller gjorde, skägg och mössa. Allt för min skull. Jag önskar att hon var med mig, med oss nu. Det var hemskt i somras när vi var nere i Sarajevo. Det var nog dagen innan vi skulle tillbaka till Sverige. Vi skulle till hennes grav. Det är jättestort där, vi hade inte varit där på två år och de hade byggt om så mamma hittade inte hennes grav. Men jag kände att det var åt det där hållet, jag bara kände att jag skulle åt det hållet så jag började gå och så såg jag hennes gravsten med hennes namn på. Det var hemskt, det var som att jag drogs till hennes plats, tårarna började bara rinna. Alltså de rann inte! Det var värre, det gick inte att stoppa. Min syster vart rädd, mamma tyckte synd om mig. Inte ens mamma grät så, hon som alltid haft mormor i sitt liv. Mormor är väldigt speciell för mig och kommer alltid att vara, vi saknar dig! R.I.P mormor <3
"All I want, All I need is to make you breathe"

Usch nej, ska skriva om något annat nu. Som sagt God Jul på er! Och jag får ju vänta en vecka till till mina paket, "tomten", massa good food, släkt & vänner! Yeye, hoppas ni haft och har en mysig dag!

Love/
Enna

 
image40

Kommentarer
Postat av: pirre :)

man behöver inte va kristen :) vi firar de för att träffa släkten och äta å dricka gott :) hehe :)

Postat av: Pierre

jo de är ju också sant fast vi har inte så ofta tid att träffa släkten så.. men klart vi äter å dricker annars också :) men ja har börjat lessna på allt blir så stressigt å allt så ska fan åka till fjällen å sätta mig i nån stuga med bara vänner nästa år å åka skidor å festa :)

2007-12-25 @ 11:19:08
URL: http://balzac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback